Search
Close this search box.
Neem direct contact op met
Van Vliet Zitcomfort
Contact »
Bekijk de collectie van
Farstrup »
Ga naar de collectie van
Stordal »
Bezoek onze showroom
Route »

Over ons

Van Vliet Zitcomfort

Bas en Mark Van Vliet

In het kort

Wij zijn Mark en Bas van Vliet, samen het Hart van Van Vliet Zitcomfort. Comfort voor iedereen is onze missie! Heeft u ook wel eens het gevoel dat u bont en blauw ziet van het zitten in een verkeerde houding? Of bent u op zoek naar een sieraad voor uw woonkamer, welke ook nog eens geweldig zit? Wij helpen u graag met het vinden van goede lichaamsondersteuning, en de keus van een model dat past bij uw stijl en inrichting. We hebben ruime kennis van ergonomie en écht goed zitten. Anders dan reguliere meubelwinkels bieden wij tijd, aandacht en advies op maat. Daarom stellen stellen we u graag de vraag; hoe tevreden bent ú met het design en het comfort van u huidige meubel?

Onze belofte

Met alles dat wij weten en kunnen zetten we ons in voor eerlijk en goed advies. Onze collectie word constant vernieuwd met de laatste trends en nieuwste technische ontwikkelingen, daarbij mag u van ons verwachten dat we ons vak verstaan en onze kennis steeds vernieuwen. We volgen opleidingen, bezoeken vakbeurzen, en onderhouden intensief contact met onze fabrikanten. We werken graag samen met specialisten binnen ons vakgebied, en zijn aangesloten bij brancheverenigingen. Onze merken dragen verschillende keurmerken en design-awards, die het ontwerp, en de kwaliteit en duurzaamheid van onze producten onderstrepen.

Van Vliet Zitcomfort is aangesoten bij

Vragen aan Bas en Mark

Van Vliet Zitcomfort

Bas: Jazeker! Wij zijn Mark en Bas van Vliet, opgegroeid in het Brabantse Terheijden onder de rook van Breda. Beide opgeleid in de hotelbusiness, daarin hebben we onder ons z’on 30 dienstjaren in grotendeels organisatorische rollen mogen vervullen bij verschillende (middel-)grote familiebedrijven

Mark: Ondernemersbloed “runs in the family” en zou ook bij ons vroeg of laat de overhand gaan nemen. Het hotelleven en de Horeca is een prachtige business en heeft ons veel geleerd, met name het sociale en dienstbare karakter heeft de basis gelegd voor het type ondernemers dat we nu zijn.

Van Horeca naar Zitcomfort, dat is toch best een bijzondere stap?

Mark: Haha, dat is een logische vraag! Als sinds jaren voor de start van Van Vliet Zitcomfort hadden we een hobby die hier aan ten grondslag ligt. In de schuur van ons ouderlijk huis maakten maakten we namelijk fauteuils op maat uit hergebruikte onderdelen. Dat deden we onder andere met de Fitform Vario 570 fauteuil van de gelijkname fabrikant Fitform, waar we inmiddels al jaren een fijne samenwerking mee hebben. Deze fauteuil heeft een uniek modulair karakter waardoor de onderdelen en honderden verschillende maatwerk-aspecten uit te wisselen zijn. 

Bas: Door onderdelen te combineren en te reviseren maakten we uit afgedankte materialen weer goed bruikbare maatwerkfauteuils. Dit is ooit begonnen met fauteuils voor vrienden en familie, en breidde zich al snel uit. Door de jaren heen zijn vele fauteuils “de schuur gepasseerd”, en liep de hobby langzaam uit de hand. De schuur werd steeds groter, en later ingeruild voor een loods vol fauteuils en onderdelen. Door de jaren hebben hadden we zo al een behoorlijke kennis opgebouwd van wat er allemaal komt kijken bij persoonlijk maatwerk en écht goed zitten. In 2016 was Van Vliet Zitcomfort dus de logische volgende stap.

Bas: Met Van Vliet Zitcomfort hebben we 8 jaar geleden een bewuste keuze gemaakt voor een nieuwe start. Een onderneming met een familiair karakter die zijn klanten persoonlijk benadert en zich specialiseert in écht goed zitten en individueel maatwerk. Mede door het vertrouwen van onze klanten, hebben we onszelf, en ons bedrijf door de jaren heen steeds verder weten te ontwikkelen en uitbreiden.

 Foto’s uit de oude doos: Reviseren & opnieuw bekleden Loods | 1e busje | Bouw 1e deel winkel | 1e foto in winkel | Beursstand Puro 2018

Bas: In 2016 hebben we beide onze vaste baan opgezegd en startten we Van Vliet Zitcomfort, toen nog vanuit onze loods in Zevenbergen, met een plan om op korte termijn een winkel te starten. Dat was best een spannende tijd, je geeft al je zekerheid op voor iets wat eigenlijk nog niet bestaat. Des te meer omdat we niet van plan waren om investeerders aan te trekken of anderszins schulden te maken, we wilden het op eigen kracht doen. In die periode hebben we gezocht naar de juiste samenwerkingen met fabrikanten die we op het oog hadden, en contacten gelegd met collega specialisten, waar we overigens tot op de dag van vandaag mee samenwerken. 

Mark: In de zomer van 2017 vonden we de locatie waar onze winkel moest komen, in Sleeuwijk, net onder Gorinchem. Daar wachtte ons een leuke klus! Het pand waar onze winkel moest verrijzen bestond namelijk uit verschillende kleine, en verouderde ruimtes. letterlijk alles is eruit gesloopt en vernieuwd, het heeft ons ongeveer 4 maanden geduurd voordat we in januari 2018 open konden.

Bas: Vanaf de opening van de winkel nam de ontwikkeling een vlucht. Doordat we al jarenlang als hobby met kwaliteitsfauteuils werkten, ging het adviseren aan onze klanten als vanzelf. De relaties met onze fabrikanten werden snel intensiever en volwassen, en met een klein marketingbudget en tevreden “be-zitters” van onze fauteuils werd de bekendheid van Van Vliet Zitcomfort snel groter. Door de vele maatwerk-oplossingen kwamen we gemakkelijk in contact met zorgproffesionals zoals ergo- en fysiotherapeuten. Het samenwerkende karakter van de adviestrajecten die daaruit voortkwamen, zorgde, en zorgt nog steeds, voor een sterke verdere groei van onze kennis op het gebied van ergonomie in relatie tot zitten. 

Mark: Ons assortiment groeide, en na 2 jaar werd de winkelruimte echt te krap. In 2020 diende zich een mogelijkheid tot uitbreiding aan en hebben we de winkelruimte naar een kleine 200m2 kunnen uitbreiden

Bas: Vanaf 2021 zijn we langzaam verder gegaan met het uitbreiden van de collectie, en wilden we ook rekening houden met de steeds groter wordende vraag van onze klanten naar topsegment luxe-fauteuils en de laatste trends. Dit ging niet zonder slag of stootbij flink wat van de onderzochte merken en grote fabrikanten, bleek de focus op onderdelen als duurzaamheid, ergonomie, en écht goed zitten namelijk niet naar onze zin te zijn. Mark: Het toffe van de zoektocht is wel dat we voor nieuwe samenwerkingen steeds weer bij échte meubelmakers uitkomen. Soms bekende, en soms ook minder bekende merken. Maar altijd bij unieke middelgrote bedrijven uit Nederland en Europa. Elk met deccenia lange ervaring in de ambacht van het meubelmaken, en duidelijke focus op duurzaamheidergonomie én design.

Bas: In 2022 zien we dat de vraag naar onze producten nog steeds blijft groeien. Onze mix van persoonlijk advies, gezond zitten, en design spreekt een steeds grotere groep mensen aan. Het vertrouwen en de tevredenheid van onze klanten geeft veel energie, en maakt ons werk ontzettend gaaf om te doen! 

Mark: Eind 2022 werd duidelijk dat de oppervlakte van onze huidige winkel inmiddels niet meer volstaat om verdere uitbreiding van ons assortiment te kunnen realiseren. Inmiddels staat de 2e uitbreiding voor de deur, en word er al hard gewerkt om alles op tijd af te hebben. Vanaf medio September 2023 mogen we onze klanten ontvangen in een kompleet vernieuwde winkel van ruim 500m2, met weer een flinke uitbreiding van het assortiment. We hopen iedereen straks opnieuw te kunnen verassen met nog meer mogelijkheden en goed advies!

Sfeerimpressie en schaaltekening/vloerplan nieuw te realiseren winkelgedeelte, door @Jody van Strien interieurontwerp

Mark: De basis leggen we hiervoor met persoonlijke aandacht en goed advies. Als je voor iets goeds, en wellicht belangrijks voor je lichaam op pad gaat, wil je gewoon kunnen vertrouwen op de eerlijkheid en kunde van degene die je adviseert.

Bas: De keuze van de meubelmakers waarmee we samenwerken is een bewuste keuze voor duurzaamheid; de producten die we aanbieden worden grotendeels met de hand vervaardigd uit hoge kwaliteit grondstoffen, hierdoor kunnen we een zeer lange levensduur garanderen, hetgeen de ecologische voetafdruk minimaliseert. Daarbij worden al onze producten binnen Nederland en Europa gemaakt, hierdoor zijn de gebruikte grondstoffen en processen goed te monitoren op duurzaamheid, en is transport geen grotere belasting voor mens en milieu dan strikt noodzakelijk.

Mark: Misschien niet het eerste waar je aan denkt bij MVO, maar een eerlijke en duidelijke prijsstelling hoort voor ons ook bij dit onderdeel van ondernemen. De prijzen van onze producten zijn duidelijk terug te vinden op onze website en in onze communicatie, daarbij zijn alle prijslijsten waarmee werken gewoon inzichtelijk voor onze klanten in de winkel. Doordat onze producten ambachtelijk gemaakt worden binnen Europa, zijn we logischerwijs geen prijsstunter, maar zeker ook niet duurder dan de grote meubelconcerns. Door te werken zonder dure marketingcampagnes en hoge transportkosten vanuit andere continenten, bieden we concurrerende prijzen. Met het grote voordeel van duurzaam- en individueel geproduceerde producten, en een lange levensduur.  

Bas: Hergebruik zit inmiddels z’on beetje in ons DNA; al sinds de start van ons bedrijf maken we uit gebruikte onderdelen weer goed bruikbare maatwerk-fauteuils in onze eigen werkplaats. De processen die hierbij horen hebben we door de jaren heen steeds verder geproffesionaliseerd. Verschillende type fauteuils worden na jarenlang gebruikt te zijn volledig gedemonteerd, om vervolgens te worden gereviseerd, en als “Refurbished fauteuil” weer opnieuw hun weg naar een tevreden “be-zitter” te vinden. Tijdens dit proces worden versleten onderdelen vervangen, en worden de fauteuils voorzien van nieuw meubelschuim, een nieuwe zitting, en nieuwe bekleding. Alles in samenwerking met de fabrikant en met gebruik van originele onderdelen.

Mark: Bij sociaal ondernemen hoort ook betrokkenheid en dankbaarheid naar je omgeving; deelnemen en investeren aan sociale- projecten en activiteiten binnen onder andere de gemeente Altena doen we al vanaf de start van ons bedrijf. Dit schroeven we verder op naar ratio van de groei van ons bedrijf. Op meer persoonlijk niveau krijgen we regelmatig verzoeken van ergotherapeuten om mee te denken met een hulpvraag voor cliënt(en) met een zeer smalle beurs, die uitdagingen gaan we met plezier aan. 

Ook voor zakelijke klanten

Ook zakelijke klanten, zoals verpleeghuizen, (particuliere) kleinschalige zorg en collega-ondernemers, kunnen bij ons terecht voor relax fauteuils en sta-op-stoelen. Bent u een zakelijke opdrachtgever, vraag dan bij ons vrijblijvend een aantrekkelijke maatwerk offerte aan. Zakelijke opdrachtgevers krijgen van ons een offerte gebaseerd op zakelijke tarieven. Omdat het aankoopvolume vaak groter is, zijn onze zakelijke tarieven anders dan de tarieven voor particulieren. Wij leveren relax fauteuils en sta-op-stoelen door het hele land. Regelmatig stellen wij pakketten samen waarbij wij tegen zeer scherpe prijzen leveren. Ook voor zakelijke klanten zijn alle vormen van design, kleurwensen en maatwerk op bestelling mogelijk.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Verantwoord omgaan met mens, milieu en samenleving (MVO) is voor ons een tweede natuur. Wij zien het als een belangrijke taak om zo duurzaam mogelijk te werken. Daarom hergebruiken wij zoveel mogelijk materialen en onderdelen. De relax fauteuils waarbij wij materialen hebben hergebruikt, vindt u in onze collectie als refurbished fauteuils. Deze relax fauteuils voldoen aan dezelfde hoge kwaliteitsnormen als nieuwe, maar zijn een stuk voordeliger. Voor diverse werkzaamheden die hiervoor nodig zijn, hebben wij een nauwe samenwerking met Baanbrekers. Dit is een organisatie die zich inzet om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer aan werk te helpen.  

Van Vliet Zitcomfort ondersteunt:

non-profit organisaties